Tuesday, June 21, 2011

plagiarism

Amboih title taknak kalahh. HAHA. :)

Dulu-dulu, aku pernah lah jugak copy paste kan. especially part literature review & public speaking sebab nak bagi nampak cam cool gila.! dan bila org baca woww, hebat nya english diaaaaa. (hidung start dah kembang kempis) even sebenarnya kau tipu/ciplak yang org lain =.=

dan bagi aku, sangat lah penipu kalau org tu ckap. "eh, I tak pernah pon copy paste selama I belajar nie oke.!" - aww, terkejut boboii dengar camtu.! *senyap.! aku sekarang peminat tegar maharaja lawak* :p

Sekarang, bila dah bergelar pensyarah baru aku tau plagiarism sangat lah menyakitkan hati. Contohnya, if research kau yang bertungkus lumus duk buat orang lain republish kan atas nama dia, if notes kau tak tidur malam duk siapkan orang lain boleh compile kan notes kita dan jual dan macam-macam lagi lah jenis plagiat nie. If nak senaraikan contoh sampai esok pon tak abeh-abeh.

Tapi untuk ingatkan diri sendiri juga. janganlah kita senang2 je copy paste yang orang lain. dia guna kudrat, masa, duit nak habeskan sesuatu benda kita senang-senang je ambik dan guna buat hak sendiri. Tak salah nak guna tapi sebagai rujukan lah. Aku pon selalu buat research dan selalu ingatkan diri sendiri jangan copy, tapi apakan daya ade jugak tercopy.eseiimenn.! dah copy kita kena lah quote kan tak pon letak jd reference. Tak salah :)

Blog, account facebook pon ada yang plagiat. mushkil. T_T Tambah plak sekarang sibuk dengan issues hacked/godam dan digodam (over) makin celik IT makin celik lah idea untuk buat benda yang bukan-bukan. Aku pon sama weh, call students computer science "Saya nak mintak installer yg boleh unblock proxy sebab nak bukak facebook time masa kerja." *sama jahat nya aku nie* haihhh. jom insap.!

No comments: